ראשי » דברים ברשת, חדשות, טכנולוגיה

חדשות טובות: מימון ההמון מגיע לספרים

3 באוקטובר 2012 | 7 תגובות | מאת
תגים: , , , , ,

אין לכם כסף כדי ליצור? גייסו את ההמונים. זה התחיל בכל מיני להקות אינדי בחו"ל שרצו להוציא אלבום חדש ולא היה להן כסף, הדביק בהתלהבות את דייוויד ברוזה שהצליח לגייס ממעריציו יותר מ-63 אלף דולר כדי לממן אלבום נוסף – ומאז השיטה החדשה מחלחלת לפרויקטים רבים וטובים שהולכים להעשיר את חיינו.

ככה זה עובד: באמצעות אתרים כמו kikstarter או headstart הישראלי יוצרים מסוגים שונים, שחקנים, מוזיקאים, עמותות וכל מי שזקוק לתקציב גדול שאינו ברשותו יוצאים בקמפיין שבו הם פורסים את מרכולתם, מסבירים איזה חלום הם מבקשים להגשים ומציעים צ'ופרים יצירתיים לתורמים לפי מדרגות התרומה, ממייל תודה, דרך עותק מהאלבום, הקדשת שיר, כרטיסים למופע וכו'.

בכל מקרה מחויבים התומכים רק אם הקמפיין משיג את סכום היעד בתוך זמן היעד שהוקצב. אם לא הצליחו להשיג את הסכום בזמן – אף אחד אינו משלם.

רק לאחרונה יצא "חורים ברשת" בפרויקט מימון המון מושקע כדי להפוך את האתר לחיה חברתית מסוג חדש, וגייס בתוך כחודש כמעט 210,000 שקלים בזמן שציפו ל-150,000 שקלים בלבד. חורימבה הבטיחו פדים לעכבר, כיסויים לטלפון, הזמנות לאירוע ההשקה ועוד, וזה פשוט עבד. באופן מפתיע ולמרות ההרגל לקבל תוכן חינם ברשת וללא השקעה, קהל הקוראים המסור רצה לראות אותו בגלגול הבא והמשופר שלו והיה מוכן לשלם מכיסו כדי שזה יקרה.

האפשרות הזאת מתאימה כמו כפפה ליד המושטת של סופרים נטולי פטרון, דהיינו כולם. כבר כתבתי על המיזם של הסופרת מרגרט אטווד, שמגייסת בשיטה זו 85 אלף דולר כדי להקים את Fanado, טכנולוגיה המאפשרת מפגש מקוון בין אמנים ומעריציהם בלי כל הטרחה המיותרת הזאת שביציאה מהבית. מי שיתרום 10,000 דולר למיזם מבטיח לעצמו מקום בגן עדן וגם דמות ברומאן הבא של אטווד, ואולי בעצם מדובר באותו צ'ופר.

ועכשיו חזרה לארץ: השבוע הצליחה לגייס הסופרת ורד טוכטרמן יותר מ-11,000 שקל בתוך יממה אחת, כדי שתוכל לשבת ולכתוב במשך חודש את הכרך השני של "דם כחול", ספר ערפדים כחול-לבן שיצא לאור בשנה שעברה. "אתם בטח יודעים שסופר, בארץ, זו לא בדיוק קריירה יוקרתית ורווחית", כתבה טוכטרמן בקמפיין המימון שיצאה בו, "וקשה למצוא את הדרך לפנות מספיק זמן לכתיבה. לכן פתחתי את הקמפיין הזה – כדי לגייס את הכסף הדרוש למחיה לחודש אחד ולפנות את הזמן לכתיבה. חודש מרוכז אחד יספיק לי כדי להשלים את עיקר העבודה ולהבטיח שחן תצליח לגלות את התשובות לשאלות שמציקות לה כבר מאז צאת 'דם כחול'".

בין המתנות שהבטיחה ורד טוכטרמן לתורמים היו עותקים אלקטרוניים של הספר, עותקים חתומים ומוקדשים, דמות משנית או משמעותית הנושאת את שם התורם ואפילו סדנת כתיבה לחמישה חברים. זה עבד, וההתגייסות של 89 מקהילת הקוראים המיוחדת הזאת הוכיחה את עצמה. טוכטרמן תוכל לשבת ולכתוב את ההמשך ל"דם כחול".

אפשר תמיד לומר שההזדקקות למימון ההמונים מעציבה ומעידה על המקום העלוב שהארגונים הגדולים והממוסדים דוחקים אליו את האמנים, אבל ההצלחה של פרויקטים מסוג זה רק מעודדת במחשבה על כך שהבחירה עוברת לידי הקהל, שמוכן לשלם כדי לקרוא ספרים, לראות הצגות ולצרוך תוכן איכותי יותר ברשת. אם סופר אינו יכול להתפרנס מכתיבה בלבד או שהוצאת ספרים כלשהי מסננת את כתב היד שלו – הרי יש שביל נוסף לצריכת תרבות, וככל שהמודעות לו תעלה כן ייטב.

7 תגובות »

  • איציק ביקורות ספרים כתב:

    בהחלט מדובר בתופעה מבורכת. אבל חשוב מאוד שזה לא יוביל למצב שבו יהיה ריבוי של פרויקטים לא איכותיים וזולים של אנשים שרלטנים, ואז כל היוצרים האיכותיים יאכלו אותה, כי אנשים עלולים להפסיק להשקיע כספים במה שהפך להיות זול.

    [Reply]

    עדנה Reply:

    הבעיה כרגע בפרויקטים האלה שלא ברור אם יש פיקוח כלשהו על ביצועם. נניח שהכסף הועבר אבל הפרויקט נכשל מסיבות שונות ולא יוצא לאור – מה קורה אז? כל הכסף יורד לטמיון?

    [Reply]

    איציק ביקורות ספרים Reply:

    שהמשקיעים ידאגו ליצור קשר עם היוצרים דרך המייל או הפייסבוק לאורך כל התקופה. ואם יגלו שהיצירה תישאר במגירה – שידרשו את התשלום בחזרה.

    [Reply]

  • אפקטה כתב:

    מציאת האפיק העצמאי היא מעולה ובהצלחה רבה לסופרת. הגיוס המהיר שלה מעורר השראה.

    יש בעייתיות מסוימת עם ההתערבות החיצונית ביצירה – מתן שמות לפי המממנים (שגם אטווד לדברייך בחרה בשיטה הזאת). כשאקרא את הספר ויצוץ לי שם מפורש מיד אצא מתוך עולם הספר ואחשוב על תהליך גיוס הכסף במקום לשקוע בעלילה.

    חשש כללי יותר (ואולי קונספירטיבי) הוא מאימוץ בידי התעשייה. יצורים עצמאים ברשת מאומצים במהרה על-ידי התעשייה (הפלאש מוב, לדוגמא). האימוץ בידי התעשייה מוביל בדרך-כלל להפקעה. כשהתעשייה תמצא את היתרון בשימוש באפיקים האלה לא בטוח שהאמן רק ירוויח מהעסקה. רק לשם דוגמא, שם התורם יהיה מכונה כשם של חברה מסחרית. זה עוד רחוק מלהתרחש, אך האמנים צריכים גם להגן על עצמם ועל יצירתם ולדעת לומר לחלק מהדברים לא.

    [Reply]

    עדנה Reply:

    הכניסה האפשרית של נותני חסות וחברות מסחריות היא רעיון מעניין מאוד ומסוכן, ולדעתי קוראים יחושו בכך כמו בתוכן שיווקי גס בטלוויזיה.

    [Reply]

  • הרפובליקה הספרותית » דידי חנוך רוצה לנסוע לוורלדקון 2013 | ראיון כתב:

    […] מהסוג הדיגיטלי? אחרי שבאוקטובר האחרון הצליחה הסופרת ורד טוכטרמן לגייס בתוך יממה יותר מ-11,000 שקל כדי לכתוב את ספר ההמשך […]

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.

(RSS) פוסטים | (RSS) תגובות | תבנית: Arthemia | התאמה לעברית: We CMS | לוגו: מיכל אריאלי