ראשי » כללי

לילה אחד, חנות ספרים אחת שכולה ספר אחד

10 ביוני 2012 | 2 תגובות | מאת
תגים: ,

בזמן ששוק הספרים אצלנו נע בין תהומות ייאוש וניסיונות מקומיים לשבור את השיטה, כמו הוצאת סופרים ממבצעי ארבעה במאה או אי-קבלת כתבי יד חדשים, גם בחו"ל נדרשות הוצאות ספרים להמציא את הגלגל מחדש כדי לשווק בהצלחה ספרים "מסורתיים" (כשמדובר בספרים דיגיטליים החוקים מתגמשים ומתרחבים הרבה יותר, לטעמי).

בתעלול שיווקי כזה נקטו לאחרונה הסופר הבריטי והעיתונאי בן מאיירס והוצאת הספרים Bluemoose, באירוע ראשון בסדרה שנועדה להשיק את הרומאן החדש שלו Pig Iron: במשך לילה אחד, חנות הספרים Hebden Bridge שבמערב יורקשייר החזיקה בכותר אחד בלבד. 600 עותקים ממנו. נחשו איזה.

אז אין לכם את החדש של עמוס עוז? | Photo: Kevin McGonnell

דווקא בסוף השבוע העמוס ביותר של הקיץ באזור,  זה של חופשת הבנקים, הסכימו בחנות הספרים העצמאית להיענות לרעיון של אנשי ההוצאה ולהשיק את הרומאן ברעש גדול ובליווי אלכוהול. אמנם עבורם מדובר בסיכון מסחרי – אבל יחסי הציבור הם פרייסלס, וזה מה שמשך את מאיירס מלכתחילה להוצאת הספרים הזו, לדבריו.

הרעיון לא לגמרי מקורי שלהם. שנה קודם לכן עשה זאת הסופר אנדרו קסלר בארצות הברית, אשר פתח חנות ספרים בשם monobookism כדי שתוכל להכיל 3,000 עותקים של ספרו Martian Summer.

בן מאיירס חוגג מכירות | Photo: Kevin McGonnell

בערב ההשקה החנות התמלאה בסופרים, חברים, תיירים וקונים עוברי אורח. ההמולה נרגעה בסביבות חצות, דיווח מאיירס, לא לפני שהספיקה לתרום את תרומתה למכירות ולהקפיץ את Pig Iron ברשימת רבי המכר.

אפשר ארבעה ב-100, אבל אותו ספר | Photo: Kevin McGonnell

האם זה רק שילוב מוצלח של הוצאת ספרים שמעזה לחלום, חנות ספרים עצמאית וסופר רענן בן 36? כבר לפני שנים השתלט רם אורן על חלונות הראווה בחנויות סטימצקי בכל פעם שהוציא לאור ספר חדש (אחת לשנה, כן?) כדי לנכס לעצמו לחלוטין את האפקט השיווקי המיידי, אבל להשתלט על חנות שלמה אפילו הוא עדיין לא הספיק. משהו לשאוף אליו.

[The writer wish to thank Ben Myers for the photos of "Pig Iron" launch]

2 תגובות »

  • מירי שחם כתב:

    מעניין מאד. בדומה למוסיקאים, שהבינו שעל מנת להתפרנס הם צריכים להתבסס על הופעות, אולי גם הסופרים יעברו שינוי דומה ויהיו מעורבים יותר בשיווק הספרים שלהם כמוצר-לוואי להופעה פומבית כלשהי. לילה לבן בתוך חנות ספרים גדולה יכול להיות מעניין.

    [Reply]

  • אלה כתב:

    שוק הספרים הישראלי אינו גדול מספיק ורווחי מספיק על מנת לעמוד בהוצאה הכרוכה בהדפסת כמות כה גדולה של עותקים ושכירת חנות שלמה לפרק זמן מסוים. זה רעיון חביב אך לא כלכלי, בוודאי לא לספרי איכות שקהל היעד שלהם מצומצם.
    גם הרעיון היפה כשלעצמו של הופעה פומבית שהעלתה מירי שחם – אינו אפקטיבי. כמות הספרים הנמכרת בערב כזה בקושי מכסה את עלות ההוצאות (נסיעה, כיבוד קל (קליל) לאורחים, תשלום שעות נוספות לעובדי החנות וכו).

    הפתרון היחידי מצוי בספרות הדיגיטלית הנמכרת באתרים כמו "מנדלי מוכר ספרים ברשת" http://mendele.co.il
    הפלטפורמה הזו מאפשרת לסופר העצמאי יכולת ביטוי בעלות נמוכה וללא תלות בהוצאות ספרים.
    אם הספר הדיגיטלי נמכר היטב, זו אולי אינדיקציה לכדאיות ההשקעה בהדפסתו.
    הפלטפורמה הזו מצוינת במיוחד לספרי שירה ולספרי ביכורים – אשר מאד קשה להם לעבור את סף הכניסה של ההוצאות לאור.

    [Reply]

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.

(RSS) פוסטים | (RSS) תגובות | תבנית: Arthemia | התאמה לעברית: We CMS | לוגו: מיכל אריאלי