ראשי » בעלי מלאכה, ספרי ילדים, פוסט אורח

איך יוצרים ומאפיינים דמויות מאוירות? | הסופר והמאייר יואל פלדמן [פוסט אורח]

בול הגדול מכולםיואל פלדמן, בן 30, בוגר האקדמיה לאמנות ועיצוב "בצלאל", מתאר בפוסט את תהליך היצירה והעבודה על "בול הגדול מכולם", ספר ילדים שכולו שלו, בהוצאת אחיאסף. פלדמן עוסק בעיצוב ובאיור בתעשיית משחקי המחשב, הקולנוע והאנימציה, הוא אייר ספרי ילדים לשלמה אבס וציון זכאי, אייר למגזינים בישראל ועוד.

~~~~~~~~~~~~~~~

על פי רוב, איורו של ספר ילדים מתחיל בקבלת הטקסט מהסופר. אז, בהתרווחות על הכורסה האהובה עליי, אני קורא בטקסט קריאה עמוקה ומעמיקה. קורא שוב ושוב עד שהטקסט נרקם בראשי לכדי "סרט" עלילתי המורכב מסצנות שונות.

אז, אל מול מחברת סקיצות אני מתחיל לאפיין את אותן דמויות הניבטות אלי מן הטקסט, אני מקנה להן צורה, צבע ומאפיינים מזהים המשרתים את הטקסט, זה הגלוי וזה הסמוי. לאחר שהגעתי עם הדמויות לכדי השלמה, אני מתחיל לאייר את עולמן ואת הסצנות השונות מתוך הטקסט, הכוללות התייחסות רבה לפרטים, להבעות, לרקע ולמאפייני תפאורה – ממש כמו העמדה של סצנה קולנועית מחושבת ומתוזמנת.

תהליך זה עשיתי פעמים רבות עבור סופרים רבים, אך ניסיוני לא הכין אותי לחוויה המיוחדת כל כך של כתיבת ואיור ספר שכולו שלי, "בול הגדול מכולם".

הכול התחיל במקריות די גדולה, בשעות הנסיעה לעבודה באוטובוס היורד מירושלים לתל אביב. מצאתי עצמי מקשקש על גבי מחברת סקיצה זריזה בעיפרון של לוחם ויקינגי זועף, רכוב על סוס מבולבל בין הרים גבוהים ומושלגים, סתם כך להנאתי.

Boe Concept 01

איור | יואל פלדמן

 

מנסיעה לנסיעה מצאתי עצמי מעשיר את הדמות יותר ויותר: היא קיבלה פנים והבעות, ביגוד ואביזרים, והתחלתי לדמיין את עולמה. במשך שבועות רבים המשיכה הדמות להתפתח ועם הזמן אף נצבעה וקיבלה מאפיינים ייחודיים. עד שיום אחד הונחה בצד, כמו דמויות רבות אחרות שאותן אני מצייר להנאתי.

מספר שבועות לאחר מכן הזדעזעו חיי האישיים. אבי נפטר במפתיע.

הקושי והחוויה המטלטלת הותירו בי משקעים. מאז ומתמיד איור היה מבחינתי דרך להפגת מתחים ולחצים, ועל כן מצאתי עצמי חוזר למחברת הסקיצות, אל דמות הוויקינגי הזועף שפתאום תפס את תשומת לבי מחדש.

בנסיעות הבאות מצאתי את עצמי כותב ראשי פרקים לסיפור בשפה האנגלית שגיבורו דמות ויקינגית  חדשה הלקוחה מעולמו של הנורדי הזועף, דמות חביבה וזעירה המחפשת את דרכה בעולם. כזו העושה מסע מנקודה אחת בחייה לעבר דרך חדשה, בדומה לי בחיי.

איור | יואל פלדמן

איור | יואל פלדמן

הבנתי שהמשבר שפקד אותי הוביל אותי לצאת למסע אישי של התמודדות. החלטתי שראוי שהדמויות והסיפורים הרצים בראשי יעלו על הכתב. גמלה בי החלטה – אני אוציא  בעצמי ספר ילדים, כזה שיכלול תוכן איכותי, מחכים ועשיר ולצדו ציורים מופלאים מעולם רחוק, אגדי וקסום. עולם שיעזור לי להתגבר על העצב והבלבול שפקדו אותי.

בשל קשיי תקציב, החלטתי כי אוציא את הספר למכירה באמזון. ואז – החלה העבודה האמיתית. ראשית, העליתי לכתב את העלילה שנרקמה בראשי ובמחברת הסקיצות בראשי פרקים, תוך הקפדה על משלב לשוני גבוה, מצלול נעים, חריזה ובעיקר מסר אופטימי מלמד ומפתח, כזה שזכרתי שהיתי שמח לקבל כילד.

תוך כדי הכתיבה ערכתי תחקיר מקיף על עולמם של הנורדים, על אודות תרבותם, טקסיהם, אורך חייהם, חגיהם ואפילו שמותיהם הנפוצים. משלל השמות נבחר השם "בו" (Boe) לייצג את דמותו של הגיבור, בשל מצלולו החמוד והקלות שבהגייתו, שלימים הפך בגרסתו העברית ל"בול".

עם סיום כתיבת הסיפור, שלב שנמשך מספר חודשים, התחלתי לצייר את דמויות הגיבורים.

רבים לא יודעים, אולם כאשר בוחרים לאפיין דמות ראשית מתחילים בשלב הראשון בחיפוש אחר צורניות פשוטה, הנקראת בשפה המקצועית סילואטה. דמות מאוירות מפורסמות רבות מתבססת על צורניות פשוטה, שמטרתה להתוות את הקו הכללי עליו תולבש הדמות. לדוגמה, גיבור הסיפור, בול, הוא ברנש קטן וחביב, וכדי להדגיש את גודלו המזערי הייתי חייב להאדיר את דמותו החשובה של את הצ'יף ומפקד הצבא, מאגנוס, לגודל אימתני ומוגזם.

איור | יואל פלדמן

איור | יואל פלדמן

 

לאחר שמצאתי את כיוונה הכללי של הדמות, השתמשתי בכל אותו ידע שאספתי בתחקיר כדי  להלבישה: בחרתי את בגדיה, את אביזריה ואת צבעוניותה, זו אשר מעניקה לדמות חיים של ממש. מי שמלווה את תהליך האיור פעמים רבות מופתע כאשר איור של סקיצה יכול להיעשות תוך מספר שעות בודדות, בעוד שאיור הפריים הסופי ואיורו עשויים לארוך כמה ימי עבודה מפרכים ביותר.

לאחר השלמת הדמויות, הן עברו להסתכלות ולהתבוננות של חבריי הקרובים, כדי לוודא שקווי האופי שהגדרתי מראש עבור כל אחת מהדמויות אכן "עובדים" בעיצוב הסופי. ביקשתי ללמוד אם ישנו מקום לפרשנויות בלתי רצויות, כאלו שיפריעו לקורא להגיע לשורש הסיפור.

לאחר שלוהקו "השחקנים הראשיים", התחילה העבודה על  הסקיצות. חילקתי את הטקסט לסצנות המעבירות את תוכן הסיפור תוך בניית המתח בעלילה באופן אופטימלי.

לאחר החלוקה, כמו בעבודה קולנועית, יצרתי "סטורי בורד" (thumbnails, פריימים מהירים המציגים את ההתרחשויות) שמטרתו למצוא את הכיוון הקרוב ביותר עבור הקומפוזיציה והעמדה מדויקת לכל איור ואיור. כבר בשלב זה, גם כאשר הסקיצות הקטנות אינן ברורות או מאוירות בקפידה, אפשר  לראות בקלות יחסית אם הסיפור החזותי עובד ומעביר את העלילה כראוי. לאחר בחינת שלב זה לעומק על ידי ועל ידי חברים, התחלתי לאייר את הסקיצות הסופיות של הספר.

איור | יואל פלדמן

איור | יואל פלדמן

לרוב אני משתדל לאייר את הסקיצות במחברת הציור שלי. חשוב לי להתרחק מהמחשב לכמה שיותר זמן, כדי לשמור על ריכוז מקסימלי לצד חופש תנועה וחשיבה. לטעמי, תהליך החשיבה המרכזי קורה כעת וכאן אני מכניס את הרעיונות ואת הניואנסים שהופכים את האיור למעניין, מרגש או מצחיק.

עכשיו מתחיל הקסם האמיתי. ה"ממתק" שלו המתנתי בסבלנות מספר חודשים – שלב הצביעה והאיור הסופי. בכל פעם מחדש אני מבקש לקחת את עולם הדמיון השטוח של הסקיצות ולהעניק להן חיים ותחושת עומק בעזרת בחירות צבע מושכלות, תאורה ופרטים. מעולמי המקצועי, שעסק רבות גם בעיצוב חזותי של אנימציה קולנועית, חשוב לי להוביל את עינו של הקורא בדיוק למקום שאותו אני רוצה להדגיש, בעזרת קומפוזיציה מדויקת ככל הניתן, וגם צבע וטונאליות.

איור | יואל פלדמן

איור | יואל פלדמן

עם סיום העבודה הרבה על  הספר, הוא עלה אחר כבוד לאמזון.  את חששותיי מתגובת הקהל אני מניח שאין צורך לציין, וכך גם לא את הפתעתי הרבה מכמות ההורדות העצומה שממנה הוא נהנה. ההבנה כי אחרים אוהבים ומעריכים את יצירתך, החל משלב הרעיון ועד שלב ההפקה, ריגשה אותי מאוד ועוררה בי סיפוק מקצועי גדול.

לאחר שנה, פגישה מקרית עם  מתן אחיאסף, מנכ"ל הוצאת הספרים אחיאסף, הובילה להוצאתו של הספר בשפה העברית. קדמה לכך עבודת תרגום, עריכה לשונית על ידי  הסופרת עפרה גלברט-אבניו ושדרוג נוסף של איורי הסיפור לצד איורים שלא נכללו בגרסה הדיגיטלית. לשמחתי הרבה, הספר התקבל בביקורות חיוביות ונמכר מעבר למצופה.

עבורי היה זהו מסע מרתק ומאתגר של יצירה, למידה ועבודה מאומצת. לראות את "בול הגדול מכולם" על המדפים בחנויות הספרים, בדרכו לשמח ולבדר משפחות ברחבי הארץ – זוהי גאווה אמיתית. המציאות הפרטית שלי וחוויותיי כאדם וכיוצר נמצאות בלבו של הסיפור, וכל עותק ממנו מהווה חלק ממני.

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.

(RSS) פוסטים | (RSS) תגובות | תבנית: Arthemia | התאמה לעברית: We CMS | לוגו: מיכל אריאלי